PORÉZNOST: CO TO JE A JAK OVLIVŇUJE PÉČI O VLASY?

 

Chcete více porozumět svým vlasům a zlepšit jejich vzhled? Seznamte se s porézností a zjistěte, jak vypadá u normálních, mastných, suchých a zničených vlasů.

Z čeho se skládá vlas?

Vlas si můžete představit jako šišku, která má uvnitř měkkou hmotu (medula) obklopenou DNA vlasu (kortex) a po obvodu vrstvu šupin (kutikula).

1. Medula

Vlasová dřeň je centrální částí vlasu. Ne vždy se však nachází uprostřed. Dlouhé vlasy mají zpravidla medulu jen u kořínků. Keratin meduly má jiné chemické složení než kortex.

2. Kortex

Kůra neboli vláknitá vrstva zabírá 75-80 % vlastní vlasové hmoty. Skládá se z protáhlých neživých buněk (vláken keratinu). Při nepravidelném uspořádání kortexu, především pokud jsou vlasy upravované preparací, barvením či odbarvováním, vzniká parakortex. Obě tyto části se od sebe liší nejen fyzikálním a chemicky rozdílným složením aminokyselin, ale také různou chemickou reaktivitou. Jednotlivé vláknité makrofigrily jsou spojené buněčnými membránami a proteinovým tmelem. V kortexu se nacházejí shluky pigmentových zrn, které se jeví jako tmavé skvrny (ostrůvky) mezi fibrilami.

3. Kutikula

Kutikula (šupinatá vrstva) tvoří přirozenou vrstvu chránící před vnějším prostředím. Při správné funkci mazové žlázy je kutikula konzervovaná vlasovým mazem (tukem), takže vlas méně propouští škodliviny a vodné roztoky. Skládá se z 5-10 souběžně a stříškovitě uspořádaných odumřelých buněk (šupin), které k sobě přiléhají. Jednotlivé vrstvy jsou pokryté jemnou membránou a jsou vzájemně spojené proteinovým a lipidovým tmelem. Stav kutikuly ovlivňuje vzhled vašich vlasů, hlavně jejich lesk.

shutterstock_774779401 (1)

Co je poréznost?

Poréznost vlasů představuje stav kutikuly, a schopnost vlasu absorbovat do sebe vlhkost a mastnotu. Poréznost můžete do určité míry zlepšit, ale ne vždy je to jednoduché. V některých případech je vylepšení poréznosti už bohužel nemožné.

Poréznost u zdravých vlasů

U zdravých, nebarvených a rovných vlasů většinou není třeba poréznost řešit. Zcela zdravým vlasům nemusíte zpravidla dodávat žádnou speciální péči.

Přirozeně mastné vlasy

Mastné vlasy jsou zdravé, na průřezu většinou kulaté a téměř 100% nízko porézní (číslo poréznosti 1-2). Nepotřebují téměř žádné zvláštní a pečující látky. Na no poo je často stačí umýt bylinkami a opláchnout čajem z bylin a kapky octa. Sáhnout můžete například po ajurvédských bylinkách Reeshi a oplachu ze směsi bylin na mastné vlasy

Pokud preferujete spíše klasickou péči o vlasy, vyberte si nějaký low poo šampon a kondicionér. Ten někdy můžete nahradit i kyselým oplachem. Nízko porézní vlasy většinou nepotřebují žádné vlasové masky ani olejové zábaly. Nevsakují je a po přehnané péči se mastné vlasy jen zatíží a ještě rychleji mastí.

Přirozeně suché vlasy

Suché a často i kudrnaté vlasy potřebují více péče. Jsou vysoce porézní, jejich šupinky nedoléhají a nemají dostatečný mazový obal. Téměř vůbec se nemastí, protože všechen přirozený tuk natáhnou do sebe. Proto snesou více hydratace i mastných přípravků.

Pokud používáte šampony, vyvarujte se produktů s vyšší čistící schopností a obsahem škodlivých sulfátů a parabenů. Tyto přípravky mohou vlasy velmi narušovat. Rovněž nepoužívejte tzv. brazilský keratin a silikony, které sice na počátku dodají vlasům lesk (uhladí je), ale z dlouhodobého hlediska vlas úplně odrovnají. Kutikula se zalepí a vlas nedokáže absorbovat žádnou vlhkost ani maz, který je potřebný k tomu, aby vlasy vypadaly dobře. Vlasy jsou ve výsledku sice pevné, ale zároveň velmi křehké a se sklonem k lámání.

Nezapomínejte ani na kondicionéry a masky. Sahejte hlavně po těch, které jsou určené pro suché vlasy a obsahují másla a oleje. Na no poo se nevyhýbejte zábalům s oleji nebo másly. K mytí se vám bude hodit lněná mouka nebo bylinky Cashi. Vyhovovat vám budou nejspíš i žloutky. Naopak se vyhýbejte jílu, sodě a dlouhodobému používání žitné mouky.

Přirozeně „normální“ vlasy

Normální vlasy nepotřebují tolik péče jako vlasy suché. Vzhledem k nízké až střední poréznosti je péče o ně celkem jednoduchá. Vystačíte si se šamponem a kondicionérem pro normální vlasy. Pokud dáváte přednost no poo, vybírejte z namíchaných ajurvédských směsí nebo si připravte kašičku z mouky, vejce a medu. Jako bonus si občas můžete dopřát domácí pečující masku.

Téma odlišné péče o vlasy jsme více rozebrali v článku Nejlepší péče podle typu vlasů.

Poréznost barvených, zesvětlených a jinak narušených vlasů

Poréznost vlasů se zvyšuje barvením i odbarvováním, a to i když použijete šetrnou barvu. Zvýšit poréznost může také špatná technika foukání vlasů nebo přehnané žehlení. Pokud ale vlasy foukáte správně, šetrně je tak uzavíráte, vyhýbáte se zvyšování poréznosti a neničíte je.

I nadměrné používání zásaditých přípravků na mytí vlasů může s porézností pěkně zahýbat. Nejhorší dopady mívá jedlá soda s mýdlem. Jejich časté používání, a to i s následným kyselým oplachem, může mít po několika měsících či letech stejné následky jako časté odbarvování či barvení. Dejte si pozor také na přemíru slunečního záření, soli a větru. Vše se může negativně na poréznosti vašich vlasů odrazit.  

Barvení ani odbarvování se však nemusíte vzdávat úplně. Je ale potřeba vědět, že vlas se po zásahu chemie mění a žádá si odlišnou péči. Po barvení se zvyšuje jeho poréznost a při opakování chemických procedur se problém s vyšší porézností ještě více prohlubuje. Pokud to s chemií přeženete (zvlášť při nešetrném odbarvování), vlas se začne prakticky rozpadat.

Jak zjistíte míru poréznosti?

Míru poréznosti svých vlasů zjistíte buď konzultací s dobrým kadeřníkem, nebo samostudiem. Známý test se sklenicí vody funguje málokdy, protože vlasy mají různou hmotnost podle toho, zda jsou jemné, silné, sklovité, šedivé, rovné či kudrnaté. Navíc mohou být zatížené vlasovým produktem nebo nevhodnou péčí. Mnohem více zjistíte pohmatem za sucha, namočením, umytím a následným usušením vlasů.

Chcete se dozvědět více? V dalším článku vás provedeme testem poréznosti vlasů.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací zde.